Science fiction film, tv, bøker og spill-omtale

Prometheus – etterlengtet sci-fi?

Lenge siden forrige oppdatering her, men har vært svært opptatt med mitt andre skriveprosjekt.

Har vært og sett for mange årets mest etterlengtede science fiction-film, Prometheus. Fra dette punkt vil det komme ymse spoilers. Ridley Scott er tilbake og leker i Alien-universet som han var med på å skape for 33 år siden i 1979. Derfor er det mange Alien-fans som nok har studert filmen under lupe og sammenlignet med de foregående filmene. Filmen er ment som en vag prequel til Alien, mye av det stilistiske er ivaretatt selv om menneskenes romskip er oppdatert med display som virker futuristiske i dag.

Kort fortalt handler filmen om at arkeologene Holloway og Shaw som er et par i tillegg til å være kolleger, finner samme stjernekonstellasjon i alskens hulemalerier, friser, veggmalerier o.l. i diverse oldtidskulturer. På et eller annet vis overbeviser de sjefen for Weylandselskapet om å finansiere en romskipsekspedisjon til dette systemet. Vi får aldri vite hvor mange lysår det er dit, men reisen har tatt i overkant av to år. Hele mannskapet utenom androiden David, har ligget i dvale under hele reisen. Man har forsøkt å sende signaler til solsystemet man er på vei til uten at man har fått noen som helst respons. Androiden benytter tiden om bord til å lære seg alskens oldtidsspråk, se på film og passe på mannskapet. Vel framme vekkes mannskapet opp og man får en briefing om hvorfor man er så langt fra Jorda. Noen av mannskapet tror de er på spaningsoppdrag for å finne potensielle kandidater for terraforming. De fleste blir nokså overrasket over å høre at de er på leting etter noe de tror er hjemplaneten til en utenomjordisk sivilisasjon som har skapt mennesket.

Noomi Rapace som dr Elisabeth Shaw i Prometheus

I introen til filmen kan det virke som om alt liv på Jorda er skapt av disse, da de sprer «sporer» med liv i vannet på en ung jordklode. Romskipet heter Prometheus oppkalt etter titanen Promethevs som stjal ild fra gudene på Olympus og ga den til menneskene, noe gudene likte dårlig. At romskipet deler navn med tittelen på filmen er neppe tilfeldig. Når romskipet lander og undersøker noe de tror er skapt av intelligente vesener oppdager de vagt humanoide kjemper som ligger døde rundt omkring. Man tar selvsagt en karbon 14-test for å finne ut av hvor lenge de har ligget der. Her fuskes det grundig med vitenskapen, karbon 14-tester fungerer på Jorda fordi vitenskapen har regnet ut mengden C14 i atmosfæren og vet hvor lang tid det tar for dette molekylet og brytes ned. At man etter under en time på en ny planet vet hvor fort C4 brytes ned der er mildt sagt usannsynlig. Det viser seg etter hvert at kjempene faktisk ser ut som oss, bare en drøy meter høyere. Her har manusforfatterne gjort researchen sin ift. Ancient Aliens-teoriene og alle legendene om kjemper som vandret blant menneskene rundt tidenes morgen. Etter hvert går det opp for forskerne at a) dette neppe er hjemplaneten til skaperne og b) de laget noe ufyselig farlig der. Som kapteinen på Prometheus sier, dette må ha vært en militær installasjon eller lignende som laget biologiske masseødeleggelsesvåpen. Man blir også lettere snurt over å finne ut at romskipet man finner fullt av beholdere med slike biovåpen var planlagt å dra til Jorda. Og ja, biovåpnene er ingen ringere enn en tidlig versjon av alienfysaken fra første Alienfilmen. Siden jeg ikke har noe spesielt forhold til den interne mytologien i den filmfranchisen syntes jeg det var en interessant plotvri. Så i det store og hele en spennende film med noen interessante ideer. Skuespillerne gjør jevnt over en super jobb, spesielt Noomi Rapace og Michael Fassbender som hhv. Dr Elisabeth Shaw og androiden David.

Michael Fassbender som androiden David

2 responses

1. Jack