Science fiction film, tv, bøker og spill-omtale

The Black Hole – en gammel Disneyklassiker i sci-fi genren

DVD omslag sone 2 DVD

The Black Hole fra 1979 er en science fiction film fra Disney. Romskipet Palomino under kaptein Dan Holland som sammen med sin yngre nestkommanderende Charles Pizer og vitenskapsfolkene Durant og McCrae samt journalisten Harry Booth og roboten V.I.N.CENT. Dr Kate McCrae er telepatisk og kan snakke med roboten som har sin egen lettere besserwisser personlighet glimrende ”spilt” av Roddy McDowall. Når Palomino oppdager et sort hull og et skip som ikke ser ut til å være påvirket av tiltrekningen fra det sorte hullet, tar de skipet nærmere i øyensyn. Det viser seg å være Cygnus, en dypromsutforsker som forsvant for over tjue år siden. Rundt det store skipet er kraften nullstilt, noe som er lettere underlig. Når skipet så plutselig lyser opp blir mannskapet på Palomino både skremt og selvsagt nysgjerrig. Når de vel har dokket drar kapteinen og alle utenom Pizer videre inn i skipet for å undersøke. Vel fremme på det som var skipets kommandobro møter de dr Hans Reinhardt i levende live. Alle på Jorda trodde han og mannskapet var døde. På spørsmål om mannskapet sier dr Reinhard at alle dro når skipet ble fanget av det sorte hullet. Det nåværende mannskapet er roboter. Reinhardt sier det var synd mannskapet ikke kom hjem, de var jo sånt et flott mannskap. Etter hvert skjønner mannskapet fra Palomino at alt ikke er som det skal, det såkalte robotmannskapet er litt vel menneskelige og Reinhardts sjefsrobot Maximillian er en uhyggeskapende sak.

The Black Hole er en film jeg har mange gode minner fra opp gjennom oppveksten. Overraskende mørk til Disneyfilm å være, men den har sine mangler. Den kvinnelige hovedrollen havner i en klisjé fra 50-talls science fiction filmer som jomfru i nød. Det siste oppgjøret mellom vaktrobotene og mannskapet fra Palomino er en til de grader westernklisjé hvor de står på hver sin side og skyter på hverandre med laserpistoler. Det positive er skuespillerne bak Reinhardt og Booth. Maximillian Schell som spiller Reinhardt får frem den gode doktorens galskap og skiftende humør. Ikke minst mot slutten når han ber om hjelp til å flykte fra roboten Maximillian. Booth spilles glimrende av Ernest Borgnine, en journalist som har vært borte i Reinhardt tidligere og hvis nysgjerrighet avslører den grusomme hemmeligheten om hva som egentlig skjedde med mannskapet på Cygnus. Andre kjente fjes er Anthony Perkins som vitenskapsmannen Alex Durant som er helt nesegrus i sin beundring av dr Reinhardt og dennes vitenskapelige fremskritt. Det har lenge versert rykter om at man planlegger en nyinnspilling av denne filmen. Forhåpentligvis styrer de unna klisjeene og den nokså rotete slutten med nokså tungt religiøst tema som gir liten mening. Iflg. imdb.com satses det på utgivelse av nyinnspilling i 2012 uten noe mer informasjon om regissør og lignende. Et stort pluss er musikken av John Barry, den er melankolst, spøkelsesaktig. Meget passende til tematikken i filmen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo